mojeBillboardy je největší portál venkovní reklamy v ČR. Sdružuje nabídku desítek agentur vlastnících reklamní plochy a díky tomu dokáže rychle porovnat ceny napříč celým trhem.
Ročně zpracujeme téměř dva tisíce Vašich poptávek. Každému pomůžeme vybrat vhodné reklamní plochy a partnera k realizaci kampaně.
ZavřítCeny billboardových ploch se od 90. let příliš nezměnily. Billboardová plocha v dobré lokalitě s pěknou viditelností vás vyjde na 5 až 6 tisíc korun. K těmto nákladům připočtěte cenu za grafický návrh i kreativu a tisk samotného plakátu. Cenu celé kampaně pak snadno spočítáte podle množství ploch, na které chcete nechat svou reklamu vylepit.
Mezi majiteli firem stále ještě panuje přesvědčení, že billboardy jsou poměrně drahé a nedostupné. Pravděpodobně je to relikt z 90. let – i v té době totiž vyšel billboard přibližně na 5 tisíc korun, ovšem tehdy byla taková suma průměrná mzda. Jednalo se tedy o nákladnou záležitost. Cena billboardů se od 90. let příliš nezměnila, i dnes stojí billboardy průměrně 5 až 6 tisíc korun měsíčně. „Při troše štěstí najdete i reklamní plochy za 4 tisíce, ale možná bude jejich cena dána špatnou lokalitou. Výjimečně se nabízejí také billboardy za 7 až 8 tisíc. V těchto případech se určitě jedná o hodně frekventované a dobře viditelné lokality v Praze nebo v horším případě o předraženou plochu,“ komentuje situaci na trhu billboardů odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý. Pokud pořádáte kampaň, nemusíte se samozřejmě omezovat výhradně na billboardy, na trhu je formátů hned několik.
Cena typické billboardové kampaně menších a středních firem se pohybuje kolem 20 tisíc korun.
Cenu billboardové plochy určuje celá řada aspektů. Nejdůležitější je atraktivnost plochy – tedy její lokalita, blízkost u frekventované silnice, vysoká průjezdnost vozidel a zároveň i hojný výskyt chodců. Zásadní je též viditelnost plochy. Billboard musí být ideálně natočený tak, aby na něj měl řidič perfektní výhled. Měl by stát kolmo k vozovce nebo vodorovně na druhé straně vozovky. Více pozornosti pak logicky upoutají samostatně stojící billboardy. Pokud chcete z billboardu vytěžit maximum, určitě se poohlédněte po ploše s nočním osvětlením. Billboardy s nočním osvětlením totiž dělají reklamu skutečně 24/7.
Celková cena billboardové kampaně se odvíjí od mnoha různých aspektů vašeho podnikání. Pokud máte dobrého textaře a firemního grafika, zřejmě nebudete muset poptávat tyto služby externě. Někteří majitelé firem mají o billboardu tak jasnou představu, že jim stačí průměrně šikovný grafik, který realizuje jejich požadavky. Jiní zákazníci naopak čekají na nápad nebo jim to s grafikem neladí ani na třetí dobrou. I to se stává. Samotná kreativa, text a grafické zpracování billboardu tedy může být záležitostí s nulovými náklady navíc nebo se pohybovat v tisících či deseti tisících korun.
Tisk plakátů je pak narozdíl od kreativy rutinní záležitost, kterou zařídí většina agentur obratem. Tisk jednoho plakátu vyjde přibližně na 1 000 Kč, u více plakátů pak agentury poskytují množstevní slevy.
Účtenka za billboardovou kampaň na pěti plochách k jednorázové akci pak může vypadat následovně:
Snad k nejčastějším otázkám týkajícím se billboardů patří právě dotaz na jejich množství. Zákazníci mnohdy potřebují poradit, jak velká či malá kampaň ještě dává smysl. Odpověď se však odvíjí od účelu vaší kampaně. Pokud pořádáte jednorázovou akci – koncert, event, otevření prodejny nebo ples – určitě doporučujeme větší množství billboardů na kratší dobu. Pro dlouhodobé cíle jako je vytváření image, brandová kampaň nebo obyčejná praktická navigace k prodejně je vhodnější dlouhodobá, například roční reklama. Záleží ovšem i na dalších okolnostech, třeba na formátu. Pro dlouhodobé kampaně jsou totiž daleko vhodnější štíty a mosty než samotné billboardy. Vliv má i velikost města či obce, ve které se chcete propagovat: pro dobrý zásah na malém městě totiž potřebujete daleko méně billboardů než v Praze. Z našich praktických zkušeností se klientům vyplácí spíše kratší a intenzivnější kampaně s masivním nasazením. Další praktické rady najdete v našem článku Jak využít sílu reklamy na maximum.
Při plánování billboardové kampaně je dobré myslet na to, že billboardy jsou hlavním reklamním kanálem pro politiky. Před komunálními, senátními i parlamentními volbami jsou billboardové plochy beznadějně vyprodané politickými stranami. Pokud vaše kampaň vychází nešťastně do období volební kampaně, naplánujte si ji co nejvíce dopředu a včas rezervujte plochy. „Největší billboardová sezona je skutečně v období kolem voleb. Obecně doporučuji zákazníkům, aby si dobré plochy rezervovali alespoň 3 měsíce předem. Jen tak si budete moci vybrat z toho nejlepšího a nebudete muset brát béčkové lokality,“ radí Martin Chytrý, odborník na venkovní reklamu.
Jak si spočítat cenu za billboardovou kampaň?
Zvažte, zda potřebujete jednorázovou intenzivní kampaň nebo dlouhodobou pomalejší kampaň. Podle toho zvolte počet billboardů a informujte se o jejich cenách ve vaší lokalitě. Následně si najděte šikovného grafika a kreativce nebo poklepejte na rameno vašemu firemnímu a domluvte se na realizaci kreativy. Na tisk každého plakátu pak nezapomeňte připočítat přibližně tisíc korun.