Kdy jsou billboardy vyhozené peníze?

Billboard vám může posloužit stejně kvalitně jako UXák se SEO specialistou, kteří vyladí váš web, nebo HRistka, která naláká pět nových zaměstnanců. Billboardy to dovedou také. Musíte ovšem dobře znát svou cílovou skupinu a vědět, kde se pohybuje. Držet dlouhodobě dobrou kvalitu, dokázat v provozovně z návštěvníků udělat zákazníky a mít volnou kapacitu na nové zakázky. Ovšem jsou i případy, kde billboard opravdu nic nevytrhne – a o těch si povíme dnes.

Billboard stojí jako 3 hodiny práce SEO specialisty

Na online si menší a středně velcí podnikatelé zpravidla najímají specialisty, protože konkrétní práci výkonnostního marketéra nebo webového analytika nerozumějí. Oproti tomu je zadávání venkovní reklamy velmi snadný, pochopitelný a zcela intuitivní proces. Billboard stačí dobře promyslet, zadat grafikovi a prakticky do týdne či dvou může viset na vybraném místě. Zatímco úpravy webu či optimalizace PPC kampaní mohou trvat měsíc či dva.

Velmi zajímavé je i cenové srovnání online a offline reklamy. Jeden billboard se pohybuje řádově v tisících, což je i cena, kterou zaplatíte za několik hodin práce specialisty na online marketing. Když investujete do UXáka, který vám vychytá chyby na webu a zlepší jeho konverzní poměr, a SEO specialisty, který vás posune výš ve výsledcích vyhledávání, může se stát, že byste si za peníze, které jim zaplatíte, snadno pořídili dva nebo tři billboardy. A jak jsou na tom cenově? To zjistíte v našem průvodci formáty venkovní reklamy

Nepište inzerát, zaujmout musíte na první dobrou

Billboard není novinový inzerát, ani PR článek. Vaši zákazníci si ho nebudou prohlížet, ale projedou kolem něj autem, proběhnou po chodníku nebo zamyšleně projdou s nákupním vozíkem. Máte několik vteřin na to, abyste je zaujali. Proto musí váš billboard obstát v „krabičkovém testu“. Poproste svého grafika, ať vám motiv billboardu vytiskne ve velikosti krabičky od zápalek. Přečtete sdělení? Je srozumitelné? Vzbuzuje zájem? Vyvolává emoce? Na krabičce od zápalek vidíte jako na dlani, zda váš billboard bude fungovat. Pokud ne, vezměte to z gruntu znovu: začněte srozumitelným sdělením s jedním motivem, vyberte dobrou emotivní fotografii a uveďte pouze jeden kontakt. Stačí sedm kroků a skvělá grafika je na světě!

Kdy se investice do billboardu vrátí?

Billboard nejsou peníze vyhozené oknem, pokud děláte něco pro širokou skupinu lidí vyskytující se na konkrétním místě.

  • Provozujete restauraci, autosalon či prodejnu v konkrétním městě.
  • Pořádáte kulturní či sportovní akci (koncert, festival, ples, divadlo, sportovní utkání).
  • Uvádíte na trh zbrusu nový produkt.
  • Prodáváte byty či domy v určité oblasti.


Billboardy v poslední době překvapivě využívají i strojírenské a technologické firmy, které dříve vůbec nedělaly masovou reklamu. Nepotřebují ji ani teď, protože vyrábějí například letecké motory na export do zahraničí. Co ovšem potřebují, jsou noví pracovníci. Jeden billboard tedy často zastane práci HRisty, prohloubí povědomí o firmě mezi uchazeči a přivede více nových pracovníků.

Tip: Pro kulturní, společenské a sportovní akce je ideální kombinací billboardová reklama ve spojení s regionálním rádiem či jednoduchou landing page na webu.

A kdy naopak vyhazujete peníze oknem?

Billboard si rozhodně nepořizujte, pokud:

  • Vyrábíte výrobky či poskytujete služby úzké cílové skupině.
  • Nemáte jistotu, že vaše cílová skupina billboard vůbec uvidí. Např. cestuje častěji MHD než autem, a tak kolem billboardu nikdy neprojede.
  • Neumíte prodat své produkty a služby ani zákazníkům, kteří přijdou do vaší provozovny.
  • Máte horší produkt či službu, a ještě potřebujete zamakat na kvalitě.
  • Máte plnou kapacitu a nemůžete přijímat další zakázky.
  • Nedovedete si ani laicky spočítat, zda se vám investice do billboardu může vyplatit:


Praktický příklad: Náš klient provozuje půjčovnu bagrů s velmi úzkou cílovou skupinou zákazníků. Ovšem půjčení bagru je nákladná záležitosti – stojí přibližně 20 tisíc. Spočítal si tedy, že pokud díky billboardu pronajme alespoň jediný bagr, vrátí se mu investice čtyřnásobně. Zvolil správné umístění billboardu, rozumně zvládl grafickou realizaci a investice se mu vrátila mnohonásobně.

Zaručeně pak neuspěje billboard přeplácaný a plný informací. Pokud nabízíte zákazníkům tři různé fotografie, kontaktní adresu, webové stránky, e-mail a telefon, nezapamatují si prakticky nic. A kde je v takovém případě místo na sdělení a emoce?

Billboard musí odkazovat na vaši značku a ideálně i vaše logo. Všichni totiž sice znají reklamu „Postaráte se mně o bobíka? Bóbika.“ Ale nikdo už neví, jestli to byla reklama na Seznam.cz nebo Centrum.cz. Oproti tomu je příkladem skvěle zvládnuté billboardové (resp. mostové) kampaně Kooperativa. Se svými 51 mostovkami vévodí českým dálnicím, sundává řidičům nohu z plynu, pobaví je, ale zároveň upozorní na vše, co by se mohlo stát. Dělá si skvělé jméno, jasně ho spojuje se službami pojišťovny a dovede u toho ještě pobavit. No posuďte sami:

Lepší volant v hrsti než auto na střeše.

Život Vám pojistíme, ale nevrátíme.

Jste jednou nohou v Praze. Druhou dejte na brzdu.

Trpělivost přináší růže, netrpělivost věnce.

Lepší stát na Andělu než ležet v Motole.

A o tom, jak vytvořit takhle skvělou reklamu zase příště.

Čtěte dále


Co jsou mojeBillboardy.cz

  • Sdružená nabídka desítek agentur vlastnících reklamní plochy
  • Rychlé srovnání cen napříč celým trhem - přehledně na jednom místě
  • Tisíce billboardů v online mapě, snadný výběr
  • Spojíme Vás přímo s majiteli reklamních ploch - bez prostředníků
  • V nabídce jen spolehliví, ověření dodavatelé reklamy
  • Zadejte poptávku a obdržíte nabídky všech agentur, které vlastní plochy v dané lokalitě!