Typické chyby při pronájmu billboardů

Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších přešlapů spjatých s tvorbou a realizací billboardové kampaně. Pokud se chcete při prvním pronájmu billboardu vyhnout problémům, nechte si poradit od odborníka na venkovní reklamu Martina Chytrého, který upozorňuje na typické nešvary na straně klientů i běžné potíže provázející billboardové kampaně.

Pronajímejte si billboard přímo od agentury

V České republice působí 5 velkých agentur s celorepublikovou sítí billboardů a přibližně 20 středně velkých agentur, které operují převážně v jednotlivých regionech. Kromě nich hrají na trhu s billboardy důležitou roli také desítky živnostníků provozujících obvykle „jen“ několik billboardových ploch jako svou doplňkovou činnost. Pokud máte zálusk na konkrétní billboardovou plochu, může být náročné jejího majitele dohledat. Plochy drtivé většiny agentur i živnostníků najdete na webu mojeBillboardy – na jednom místě si můžete prohlédnout tisíce billboardových ploch, porovnat ceny napříč celým trhem a velmi rychle si vybrat vhodnou plakátovací plochu, a to napřímo od majitele plochy, nikoli od prostředníka. Přes prostředníky si billboardy objednávají zpravidla korporace, které svěřují veškerý marketing mediální agentuře vytvářející kreativu napříč všemi kanály a nakupující billboardy rovnou od dodavatelů. Pro menší firmy se spolupráce s full-service reklamní agenturou zpravidla nevyplatí. Komunikace totiž trvá déle a každé sdělení si mezi sebou přeposílá několik lidí, proto může dojít k nemalému zkreslení.

Časté přešlapy při pronajímání billboardů

Nejčastější chybou při plánování billboardové kampaně je nedostatečně promyšlený časový harmonogram. „Ačkoli na webu mojeBillboardy to vypadá, že v daném městě či regionu jsou k dispozici stovky billboardů, na následující měsíc je jich volný vždy jenom malý zlomek. Pokud si chcete vybrat opravdu dobrou lokalitu a investovat peníze účelně, musíte zadat poptávku alespoň 3 měsíce předem,“ komentuje situaci na trhu s billboardy odborník na venkovní reklamu Martin Chytrý.

Druhým častým problémem bývá nerealistická představa klienta o rozpočtu na billboardovou kampaň. „Občas se na nás obracejí klienti s nereálnými cenovými představami, jejichž rozpočet na reklamu se pohybuje v řádu stovek korun. S takovým obnosem opravdu není možné billboardovou kampaň realizovat. Měsíční pronájem jednoho billboardu stojí okolo 6 tisíc korun a typická kampaň se pohybuje mezi 15 až 20 tisíci korun,“ upozorňuje Martin Chytrý. S cenou souvisí i praktický servis billboardu. V ceně standardně bývá výlep plakátu, fotodokumentace výlepu a údržba plakátu při poškození do 72 hodin. Některé agentury nabízejí zdarma i grafiku a tisk plakátu.

Třetím zásadním přešlapem při přípravě billboardové kampaně je dodržení termínů. Klient musí dodat grafiku tak, aby agentura zvládla billboard vytisknout a nejpozději 28. kalendářní den v měsíci poslat lepičovi. V praxi to znamená, že byste měli podklady pro tisk posílat agentuře nejpozději 24. den v měsíci. Pokud dodáte grafiku později, nemůžete si stěžovat, že agentura nevylepila plakát včas, a vlastně zbytečně přicházíte o první dny pronájmu plochy. Snažte se z venkovní reklamy dostat co nejvíce, využijte ji na maximum.

Nešvary trhu s billboardy

Na další pasti a typická úskalí pronájmu billboardů jsme se zeptali Martina Chytrého, odborníka na venkovní reklamu.

Jak se vyhnout podvodníkům? A jak je vůbec poznat?
V naší branži se podvodníci příliš nevyskytují. Většina agentur působí na trhu přes 20 let a protože se jedná o méně ziskové odvětví, „zlatokopy“ tolik nepřitahuje. Navíc je opravdu málo prostoru, jak by vůbec mohla billboardovka klienta podvést. Klient vždy dostane fotodokumentaci výlepu. Mnoho klientů si navíc své plochy často fyzicky obejde, takže má dodatečnou kontrolu. Mnohem častější bývají podvody klientů na billboardových agenturách – klient si objedná billboard, získá reklamu, ale nezaplatí fakturu, která bývá tradičně splatná až v polovině kampaně.

Lze billboardové plochy někde snadno vyhledat a udělat si základní přehled?
Ano, na našem webu mojeBillboardy.cz sdružujeme většinu českých billboardových agentur i živnostníků. Jedná se o kvalitní a ověřené agentury, jejichž práci zpětně kontrolujeme. S každým klientem, který realizoval svou reklamní kampaň přes mojeBillboardy, zpětně mluvíme, ptáme se na spokojenost a celkový průběh zakázky. Za sedm let provozu webu mojeBillboardy jsme měli jen jedinou agenturu, se kterou byli klienti dlouhodobě nespokojeni. Po několika stížnostech jsme s ní museli ukončit spolupráci.

Jaké nejčastější chyby dělají klienti při pronájmu billboardů?
Neobjednají si plochy s dostatečným předstihem. I když jsou na webu mojeBillboardy stovky ploch v daném městě, na následující měsíc je jich k dispozici vždy jen malý zlomek. Pokud si chcete vybrat strategicky umístěnou reklamní plochu, rezervujte si ji zhruba tři měsíce předem. Druhou častou chybou je příprava kampaně na poslední chvíli. Od grafiky šité horkou jehlou po pozdní dodání návrhu do tisku. Tyto nešvary vedou jen k tomu, že se výlep nestihne první kalendářní den v měsíci a klient zbytečně přichází o zaplacené dny pronájmu. Častou chybou je také špatné grafické zpracování billboardů – může se jednat o příliš mnoho textu, nejasné sdělení, roztříštěný motiv nebo nevýrazné barvy.

Jak se řeší poškozené billboardy?
Pokud během reklamní kampaně dojde k poškození plakátu, má klient nárok na bezplatnou opravu, tedy přelep novým plakátem. Je jedno, jestli původní plakát odfoukne vichřice nebo ho zničí vandalové, pravidlo se vztahuje na veškerá poškození plakátů. Přelep by měla agentura zvládnout do 72 hodin, ovšem potřebuje náhradní plakát. Pokud ho musí zadávat do tisku teprve ve chvíli, kdy zjistí poškození, doba opravy se zbytečně prodlužuje. Zkušení klienti s většími billboardovými kampaněmi proto před spuštěním kampaně předají billboardovce několik náhradních plakátů navíc. Doporučuje se připravit zhruba o 15 % více plakátů, než je objednaných ploch.

Uzavírají se s billboardovou agenturou nějaké smlouvy, nebo stačí objednávka?
Klasické papírové smlouvy se dnes už téměř nevyskytují. Nejčastěji chce agentura od klienta nascanovanou podepsanou objednávku. Objednávkový formulář nebývá nijak složitý, specifikuje předmět, termín a cenu pronájmu. Odvolává se na Všeobecné obchodní podmínky, které jsou jednotně vytvořené Asociací pro venkovní reklamu. Z nich vycházejí téměř všechny agentury, jsou jasně dané a nevyjednává se o nich. K objednávce si klient může nadstandardně vyjednat druhý výlep v polovině měsíce nebo pravidelné přelepy v případě dlouhodobého pronájmu. Řešit můžete také nestandardní materiál, například banner místo plakátu nebo konstrukci nástavby pro 3D billboard. Vyjednat si samozřejmě můžete i delší termíny splatnosti faktur – standardem je fakturace na začátku pronájmu s klasickou 14denní splatností.

Čtěte dále


Co jsou mojeBillboardy.cz

  • Sdružená nabídka desítek agentur vlastnících reklamní plochy
  • Rychlé srovnání cen napříč celým trhem - přehledně na jednom místě
  • Tisíce billboardů v online mapě, snadný výběr
  • Spojíme Vás přímo s majiteli reklamních ploch - bez prostředníků
  • V nabídce jen spolehliví, ověření dodavatelé reklamy
  • Zadejte poptávku a obdržíte nabídky všech agentur, které vlastní plochy v dané lokalitě!